Thursday, September 3, 2009

Demam Dan Tipnya...

Kenapa demam teruk sangat ni...? Dah berjemur tengah2 panas pun gigil2 lagi...adakah sebab...sebab...

1) dijangkiti gejala Influenza-like-illness (ILI)...?
  • sakit tekak takde...batuk takde...selesema pun takde...alih2 demam...huhu...mintak dijauhkan penyakit2 bahaya ni...
2) demam biasa
  • biasanye tiap Ramadan mesti demam 1hari...tapi takla seteruk ini...still le pose lagi...
3) period coming soon
  • ni pun boleh jadi penyebab...hormon tak betul...jerawat pun naik kepala...adeh...
4) penat sangat
  • sejak pose ni, everyday bangun 0400...tido balik besalah 2200 camtu...terawih tak pi tapi sibuk basuh or iron baju...kadang tertido kepenatan barulah pi mandi...badan memang tak cukup rehat...tambah2 last week balik JB...terabur jadual tido...besanye weekendlah masa cover tido balik...tapi takkan nak banyak tido kat rumah mertua...
5) pregnant
  • erm...susah nak cakap bab ni...orang kata antara petanda awal pregnant, lemah2 badan...huhu...takmo pikirlah...de rezeki de lah...dah penat den menjawab...
Kat office, menggigil teruk...tangan kiri letak bawah peha kiri...tangan kanan taip hurup 1-1...1doc pun tak siap2...jap2 kuaq p toilet panaskan tangan ngan automatic hand dryer...huhu...balik tu terus terbaring, tertido jap dalam 10minit sementara tunggu azan...makan pun ketar2 cam Parkinson...ubat nak cepat baik demam ni senang jek...sanggup tak sanggup wat la...

1) mandi basuh kepala seluruh badan guna air sejuk...lagi sejuk lagi mujarab...
2) hirup tomyam panas yang pedas...bole buh nasi sket dalam tu...
3) minum soluble...
4) panadol...ikut sukelah...den tak suke...pahit...
5) tido pakai baju/sweater tebal...biar badan berpeluh...kipas slow...

* Dijamin soknye demam akan berkurangan...if tak, makan tomyam lagik...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails