Nuffnang

Friday, June 11, 2010

Oral Glucose Tolerance Test (OGTT)...

Hahaha...padan muka aku...disebabkan weight yang konsisten naik 1-2 kg every month...aku telah dengan terpaksanya mengambil OGTT...sebenarnya tak surelah test ni memang mandatory diambil oleh mama2 pregnant or just untuk yang bermasalah macam aku...eh...betul ke de masalah...happy jek rasanya...

Actually aku taklah makan banyak...sebat benda bukan2 cam manis2 ke, fast food ke...sume makanan normal jek...macam before preggy...agaknye sebab lifestyle aku yang dari 9 am - 6 pm duk ngadap laptop jek kat office tak bangun2...then malam, main masak2 lak ngan G...then tido sampai bangun lambat soknye (almost everyday ni)...pastu sambung balik rutin semalam...so badan ni jadi pasif...tambah2 every Selasa and Khamis off masak sebab de pasar malam...mana taknya badan ni cepat naik...ke sebab perubahan hormon...? huhuhu...pape jela...dah ketentuan aku kena amik Glucose test ni harini...citer banyak pun tak guna...

Glucose test ni sebenarnya taklah menakutkan...hehehe...sesungguhnya time beranaklah saat yang paling menakutkan...bagi yang first timerlah...ok...test ni dibuat untuk mengira tahap kandungan glucose (gula) dalam darah preggy woman...untuk mengesan samada mengidap prediabetes / diabetes...masa 24-28 weeks...aku lak dah 27 weeks...

Glucose test ni de beberapa type...yang aku kene amik nama dia "Oral Glucose Tolerance Test (OGTT)"...mula2 start Khamis 10 pm dah tak boleh makan / minum langsung...kene puasa antara 10-12 jam...then, soknye around 8 am aku dah kene terpacak kat Klinik Kesihatan Salak Tinggi...first sekali, nurse akan amik darah...bengkak and lebam dia cucuk kat pelipat tangan kanan ni...huhuhu...tapi tak sakit pun...

* Lebam kat pelipat tangan kanan...

Pastu kene minum 1 gelas glucose drink...agak2 dalam 75/100 g...memula tu takut gak...tah camne rasa dia...rupa2nya...ala...air gula yang tersangat2 lah manis...kene minum dalam masa 5-10 minit...if termuntah or tak habis minum or lambat habiskan, kene datang buat test hari lain...huhuhu...aku? no problem...mula2 tu memang rasa nak tersedak...sebab aku memang tak leh minum manis2 gile ni...nanti pening kepala...tapi minum gak laju2...pastu on the spot, pening...melilau gak lah jalan nak duduk sebelah G balik...

Then, kene tunggu 2 jam untuk glucose drink tu bertindak balas dengan darah...selama tu tak leh pergi mana2 or buat pape2...makan or minum pun tak leh...so duk jelah kat sit menunggu tu...mula2 oklah...tengok orang lain lalu-lalang...pastu tersengguk, terlentok, lastly tertido aku kat bahu G...dia baca Metro...hai...nurse tu bagi dadah ke hape...hahaha...siap leh mimpi2 bagai...pastu terbangun sebab leher sakit...hahaha...

Around 10 am, nurse panggil lagi untuk amik darah kali kedua...asalnye nak cucuk pelipat tangan kiri tapi urat halus sangat...so dia cucuk kat belakang tapak tangan kiri...hah...lebam and bengkak 2, 3 hari jugak lah lepas tu...

* Bengkak kat belakang tapak tangan kiri ---

Pastu dah boleh balik...result akan dapat masa next checkup on this 29/06 ni...huhuhu...takutlah...pass ke fail ek? 2 minggu sebelum test ni pun aku dah diet sket2...kurangkan makan manis2, nasi, mee, ktiaw, makanan berminyak sume...harap lepaslah test ni...tak sanggup minum glucose drink tu lagi...:P

Ni range result Glucose Test yang sihat...
  • fasting - less than 95 mg/dL (5.3 mmol/L)
  • 1 hour - less than 180 mg/dL (10.0 mmol/L)
  • 2 hour - less than 155 mg/dL (8.6 mmol/L)
  • 3 hour - less than 140 mg/dL (7.8 mmol/L)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails